luni, 14 decembrie 2009

Responsabilitatea

Nu doresc ca acest articol sa fie luat drept etalon. Doresc numai sa spun ceva din experienta mea de prof care a facut multe excursii cu elevii. Unele lucruri se vad intr-un fel de dinauntru,altfel de afara.Este aici o mica neintelegere care poate evolua negativ daca un e oprita din timp.

As fi putut incepe articolul cu propozitia NU MAI PATATI STANCILE CU SANGE . Cred insa ca propozitia e mai nimerita la sfarsit,caci stancile patate cu sange sunt rezultatul gandirii noastre. Am observat de multe ori ca unii oameni nu se lasa "educati". Nu vreau sa fac acum un istoric al educatiei din pct de vedere social incepand de la Sparta si Atena. Ideea e ca in sens larg educatia se refera la procesal formarii personalitatii in ansamblul sau(Educatie intelectuala,morala,estetica,fizica,etc) . Aceasta educatie ii cere omului un efort de gandire, al naibii efort - si-l transforma cu timpul intr.-un compartiment al propriei sale formari de om. Ori asta avem cu totii intentia sa fim OAMENI.

Eram si eu mic si nestiutor. Cate bobarnace un mi-am luat,cate suturi in fund,un mai zic . Tin sa le multumesc si azi celor care mi-au dat atunci suturi in fund,DESI ma durea cam tare,dar mai ales sufletul ma durea. Cum orice sut e un pas inainte , am evoluat spiritual. Anii trec si iata-ma profesor. Mi se propune sa fac excursii. Accept si iata-ma in "purgatoriu": dirigintii,directorii,inspectorii,pe scurt toti vorbeau de asta cu mine. A urmat "munca de convingere" caci eram tanar si nu prezentam incredere. Stiti ce mi-a spus unul de la minister "-Mai omule,ai grija,daca pateste un copil ceva,faci puscarie,un te pune maica-sa sa-i faci altul." Cam asa au trecut 10 ani de cand sunt prof. Pe parinti ii convingeam repede ca eram cum trebuie , dar inspectorii credeau ca am ciuma.Dupa ceva eforturi,si-au facut cruce,dupa ceva scuipaturi in san>AM PLECAT IN EXCURSIE. Au mai urmat cateva apon semnau fara probleme ca un aveam "cazier". Din prima clipa am avut ceva probleme pe care nu le-as fi putut rezolva daca nu eram pregatit din timp de cativa colegi binevoitori. Ce deosebire e intre felul de a fi al omului la munca si in excursie ! Parca-mi scapasera pitpalacii din sacosa si eu incercam sa-i prind! un mai continui,trec direct la subiect.

Am scris aceste randuri un ca sa va plictisesc,ele sunt urmarea unor comentarii de pe site.O sa privim lucrurile din ambele puncte de vedere,al liderului de tura si al participantului.

LIDERUL DE TURA - are in grija tot grupul.El se asteapta ca oamenii sa-l accep[te ca "sef",dar nu in sens militar.O greseala a lui care poate interveni aici e felul in care isi alege grupul(daca are optiunea asta).Daca are in grup persoane care au o parere diferita in legatura cu iesirea,daca nu si-au rezolvat micile diferende personale,totul se poate duce de rapa. Liderul alege tura in functie de grup,echipament,anotimp,vreme,etc.

PARTICIPANTUL LA TURA - se asteapta sa aiba colegi cumsecade,un lider "marfa", in general sa fie o iesire de vis,ceva de povestit nepotilor.Incepatori sau avansati,participantii se plang de lipsa de comunicare si partinire.

Inainte de a pleca in tura trebuie clarificate unele probleme : cand accepti participarea la tura un mai esti independent,devii o veriga dintr-un lant. "Seful" fiind deja ales,fiecare trebuie sa afle dorintele si parerile celuilalt. Este o lege a naturii ca unde sunt 2 unul e sef.El e impus sau ales tacit de catre ceilalti.

Am intalnit termeni ca "socializare", sa-l pozezi pe lider cu zambetul pana la urechi. Ar fi mai bines a zambeasca cu gura de jur imprejur ca sirena de locomotiva.

Ceea ce un stiu unii e faptul ca intr.-o asemenea tura un exista democratie ci dictatura. In calitate de "sef" liderul decide pt tot grupul mai ales in situatii critice.E ciudat cum omul are o mare abilitate de atrage necazurile. Faci ce faci,apare necazul,parca l-ai cara cu tine in rucsac. Desi iubim muntele nu vrem sa ingrasam solul cu elemente nutritive,ca vin altii si rup florile de deasupra si e pacat.

Daca un-ti convine ceva la lider sau la situatie,vorbeste omule. Spune-i ce te doare. Nu-ti convine sa ai "sef",atunci nu veni in tura.Mai bine spune ce te deranjeaza,nu tine totul in tine,asa apar bisericutele,din dureri care mocnesc in sufletul nostru. De atmosfera nu mai vorbesc. Daca "seful" da o explicatie care te deranjeaza,nu inseamna ca are ceva personal cu tine.Asa considera el ca e mai bine pt toti. Tineti minte ca o iesire la munte are musai 2 drumuri : unul dus si unul intors. Ceea ce facem noi in acest timp depende de fiecare in parte. Daca moare unul,ce te faci? Te duci tu la el acasa sa le spui parintilor ca din cauza ta? Invata sa un te crezi pera tare in raport cu muntele ca stii ce-ti zice. "Te fac fraiere" ,si in romana si in engleza. Total tine de modul nostru de gandire care se educa mai ales. Nu accept asta este un mod de gandire gresit.Din ce cauza un accepti. Un-ti convine sa respecti unele reguli care sunt in avantajul tau? E treaba ta. E greu sa calci pe propria ta mandrie,inteleg,si eu sunt la fel. Dar sa duci aceasta mandrie pana la extrem in detrimentul celorlalti e bine?

Asa am patit eu cu elevii. Ei credeau ca vor face ce vor,dar SURPRIZA ! Le-am interzis multe lucruri,am impus o ordine. Daca unul se ducea seara la WC trebuia sa-mi spuna cand se duce si cand se intoarce sa ma anunte. Ca sa stiu unde sunt,mai ales noaptea. De ex in Fagaras. Ei nu intelegeau de ce. Dupa ce le-am explicat au acceptat ideea si nu au fost probleme. Pt ei era un chin ordinea,pt ca au venit sa se distreze. Pt mine distractia lor era raspunderea mea. Trebuia sa impac si capra si varza : sa avem distractie dar in siguranta. Aici de fapt e problema : COMUNICAREA. Spune tot ce te doare,nu se poate sa un gasim un punct de vedere comun.

Nu doresc sa critic pe nimeni,nici sa ofensez pe cineva,am dorit sa spun ce se intampla in gandirea noastra.Solutia o gaseste fiecare dupa cum ii dicteaza constiinta.

Astept pareri si mai ales critici referitoare la problema. Toti avem de invatat,ca e stiuta vorba : cand esti tanar si poti,nu stii,cand stii esti batran si nu mai poti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu